Det blir inte alltid som man tänkt sig.

2012-01-19 @ 09:43:54
Nu skulle jag ha suttit i bussen påväg mot Norge med tjejerna i den svenska truppen. Skandinavisk cup med min absoluta favoritdistans 10km F imorgon och en intressant, för min egen del, klassisk sprint på lördag. Nu blir det inte av. Igårkväll när jag gick och la mig kände jag att något kunde vara på gång, och imorse var det bara att inse att jag inte inbillat mig. Täppt i näsan och inte helt kry. Har inte några andra symptom än så och hoppas därför att en smart hjärna, som säger nej till tävling i helgen, ska göra att jag snabbt är tillbaka i träning igen inför SM. 

Antagligen skulle jag inte kunna göra mig själv rättvis på tävlingarna i helgen ändå, hur lindrig förkyldningen än är. Jag är inte helt hundra och en täppt näsa är ett tecken på att kroppen vill vila och inte pressas till maxgränsen. Därför väljer jag att stanna i Sverige och kurera mig. Vila, äta, dricka och sova mycket. 
 
Givetvis jättetråkigt, men sådan är idrotten ibland. Det gäller att vara klok och tänka efter före. Det är ett mästerskap som väntar om en knapp vecka och då vill jag stå på startlinjen, vara redo att prestera och göra mitt allra bästa. Inte ligga hemma i sjuksängen och sura.

Som ett litet ljus i mörkret just nu skrev jag igår på ett intressant och spännande sponsoravtal med Jale Åkeri. Ett stort framsteg och en trygghet i min satsning mot VM 2015 där Jale kommer att stötta mig, och jag samtidigt kommer att bidra med hälsoarbete till dem. Ett ömsesidigt arbete där förhoppningsvis både Jale och jag ska få lika mycket utbyte av varandra. Som jag skrivit tidigare tycker jag om att ha andra saker att pyssla med utanför min skidsatsning och detta är en sådan sak som inspirerar och sporrar mig. Att jag dessutom kan ha nytta av min utbildning inom området hälsa och idrott känns givetvis extra spännande! Det känns enormt roligt att detta Mora-företag tror på mig och vill hjälpa mig på min väg som elitskidåkare.

Här kan ni läsa om Jale.

Så, vad gör man då på en bonusdag? En dag som inte alls skulle ha haft en ledig stund. En dag som skulle bestå av resa, skidtester och fokus mot morgondagens tävling.
Jo, man släpper tanken på att man ens skulle ha varit med där i Norge. Man gör något helt annat. Läser en bok, ser på en bra film eller tar en lugn promenad i vinterparadiset med hunden. Man fokuserar på nuet och det aktuella läget, inte på vad man kunde ha gjort eller skulle ha gjort. Det blir jag inte friskare av. Nu får jag göra det bästa av situationen och se fram emot galet pigga och rappa ben och muskler på SM!

image description
En bild från måndagens idrottsgala.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback