Återhämtande dagar i Östergötland

2012-08-23 @ 15:08:00
Efter en trevlig och väl genomförd Vasastafett tillsammans med Jale under lördagen var det på söndagen, efter ett tidigt styrkepass på ClassGym dax att rulla iväg igen. Efter ett stopp i Falun för att titta på nya lägenheten som jag och Anton kommer att flytta in i under oktober, fortsatte resan söderut mot Rimforsa och Antons föräldrar.

Dagarna där nere var lugna, sköna och återhämtande. Ett träningspass om dagen och lite turistande i såväl Linköpning som Norrköping fyllde dagarna alldeles lagom. Norrköping överraskade mig på ett mycket positivt sätt och jag tycker att staden var väldigt fin och mysig. I de gamla delarna av stan, där vi drack gott kaffe och åt en himmelskt god smörgås, skulle jag absolut kunna tänka mig att tillbringa en längre tid än de få timmar vi var i stan.

Igår, efter en härligt lång sovmorgon och frukost, började vi dra oss norrut igen. En lång resa med många stopp,däribland en perfekt middagspaus med fläskfilé i kantarellsås, hos Antons farmor i Grängesberg avslutade vår "mini-semester" för denna gång. Jag är väldigt nöjd och glad över resan söderut. Kul att träffa Antons föräldrar och syster med dotter igen, och skönt att komma bort lite utan att det är på ett träningsläger. Samtidigt var det väldigt skönt att komma hem till "mitt" igårkväll och att få lägga sig i sin egen säng, efter flera veckor på resande fot, var fantastiskt.

Idag är det tillbaka till träning igen. Ett fint pass med styrka och rullskidåkning har inlett dagen och snart är det dax för pass 2. Dala Sports Academy har under inledningen av helgen ett kort läger där vi tränar tillsammans. Imorgon väntar tuffa stakintervaller med motstånd av högsta landslagskvalité. Det blir nog att bita i.

Nu ska jag äta lite mellis innan skejtrullskidorna ska ta med mig ut på äventyr runt Falun.

JALE IF och Vasastafetten

2012-08-18 @ 22:53:27
Efter många turer hit och dit, en bristning i sidan och en halvrosslig hals efter mina dagar i Torsby, stod jag ändå på startlinjen på den fjärde sträckan i årets Vasastafett. I herrklassen för min guldsponsor Jale skulle jag springa de drygt 12 kilometrarna mellan Risberg och Evertsberg. Pågrund av mina tidigare känningar och krämpor blev det inget riktigt tävlingsrace för mig idag, men jag flåsade mig igenom loppet och var nöjd när jag växlade över till femtesträckslöparen efter drygt 50 minuters löpning. Att jag dessutom missade starten då farsgubben gjorde en strong insats och sprang fortare än jag beräknat tar jag på mig.

Att få springa i ett sponsorlag var riktigt roligt. Tidigare har jag bara sprungit för klubblag av olika slag, och det har givetvis sin tjusning det med. Men att få göra något tillsammans med en sponsor som betyder otroligt mycket för mig i min satsning kändes väldigt bra. Att alla i laget dessutom sprang så bra och att laget sammanräknat hade en sträcktid på under 5 minuter/kilometer genom hela tävlingen tycker jag är imponerande! Nästa år ska vi pressa ner den tiden.. Eller hur Jale IF?

Dåså kompis..

2012-08-14 @ 22:45:29

...sista passet nu. Ett pass kvar av detta fantastiska läger som inleddes med Sälenfjällen och avslutades med tunnelseende i Värmland. Imorgon skiljs gänget åt världens alla hörn, från Piteå i norra Sverige till andra sidan Atlanten och Alaska. Häftigt! Så stora skillnader geografiskt men ändå med så mycket gemensamt och med samma fina träningsvecka att se tillbaka på. För bra det har vi haft det.
För min del drar jag till Mora och förhoppningen är att jag kan genomföra en sträcka på Vasastafetten där jag springer för min guldsponsor Jales lag på lördag. I vilket tempo det blir får min skadade sida avgöra.

Att svettas och plågas..

2012-08-13 @ 13:09:27
Tossebergsklätten. En pärla i Värmland om man är skidåkare. Eller kanske ett rent helvete? Det råder säkerligen delade meningar om detta. Ett fruktansvärt bra pass som jag kan tänka mig att många bävar och gruvar sig inför om man har detta i sin vardag och på nära håll. För mig som inte är i Torsby speciellt ofta är det en skräckblandad förtjusning med detta Tosseberg. Jag vet hur jobbigt det är innerst inne, men eftersom att det är så långt mellan gångerna jag är där hinner jag glömma bort och förtränga smärtan. Inför första intervallen idag kändes det därför inte så hemskt. Tills den första intervallen var avverkad...

BAM! Mjölksyra, svettigt och plågsamt. Minst lika jobbigt som förra gången, men ändå härligt på något vis. Att veta att man genomför ett förjäkla bra pass om man tar sig upp fyra till fem gånger för backen med bitvis 20% lutning är motiverande och trots att kroppen skriker och gör ont fortsätter man. Kämpar, svettas, plågas och pumpar på i jakten på toppen. Gång på gång på gång på gång.

Efter ett avslutat pass i Tosseberg är man nöjd. Och tro det eller ej, men känslan av hur jobbigt det var därute är som bortblåst redan, bara några timmar efter den sista intervallen. Antagligen är det väl denna förmåga att förtränga och glömma bort smärtan som gör att vi skidåkare gång på gång utsätter oss för denna plåga.

Tunneln i Torsby

2012-08-12 @ 20:08:15
Så är vi då på plats i Torsby skidtunnel. Hela gänget har förflyttat sig från Sälenfjällen till Värmland för att under tre och en halv dag få till några fina skidpass. Det är jättebra att vi har möjligheten att få åka skidor på snö under sommaren, även om det kanske inte är jättelockande att dra på sig långkalsonger och mössa när solen värmer ute.
Igår hade vi en vilodag som bestod av resa och ett besök på Mormors glasscafé i Lysvik. En lugn och skön dag som när den led mot sitt slut, som vanligt på läger, blev väldigt seg och tröttsam. Det är som att kroppen är inställd på träning och när vilodagen kommer slår den helt "off" och går som i ide.

Två pass i tunneln idag och kroppen&knoppen är i "träningsmode" igen. Under förmiddagen kändes sidan och magen inte alls bra och det gjorde ont att använda stavarna. Skejtåkningen fick därför bli mestadels benarbete och efter en stunds snurrande bytte jag till rullskidorna. På rullskidbanan fick jag otrevligt sällskap av två huggormar som tyckte att asfalten var perfekt och alldeles lagom varm att ligga och vila på. Det tyckte dock inte jag med min ormfobi..
Att åka klassiskt visade sig under eftermiddagen gå bättre än skejt och ett riktigt bra pass med diagonalfokus och teknik avverkades.

Imorgon väntar ett fartpass igen. Resten av laget kör löpning, jag kör nog rullskidor.

Utan stavar

2012-08-10 @ 16:05:23

Det blir mycket rullskidåkning utan stavar för min del under detta läger. Min mage är fortfarande inte helt hundra och för att verkligen få bort skadan kör jag rullskidpassen utan stavar. Detta är faktiskt, även om man är skadefri, ett bra sätt att träna såväl teknik som balans på. Utan stavar i händerna mer eller mindre tvingas man att arbeta med god överföring från sida till sida i diagonalen och ett noggrant höft- och benarbete.
Dagens förmiddagspass bestod av intervaller. Långa drag i tröskelfart, alltså under mjölksyragränsen, fyra till fem gånger tio minuter. Upp från byn i Sälen till toppen ovanför Högfjällshotellet tog vi oss. Peppande, sporrande och inspirerande, återigen, att träningarna består av alla dessa duktiga och starka tjejer.
Ett grymt bra pass och som belöning riktigt god lunch på Restaurang Gustav.

Läges- och lägeruppdatering

2012-08-08 @ 13:13:51
Sedan i måndagskväll befinner jag mig, tillsammans med Team 2015s tjejer, A-lagets damer och det amerikanska landslaget+en kanadensisk tjej på läger i Sälen. Ett stort gäng som peppar, sporrar och inspirerar varandra. Jag kan inte minnas att jag varit på ett läger med så många duktiga, vältränade och starka tjejer förut. Världselit på alla distanser i allt från sprint till traditionellt och klassiskt som fristil. Alla med olika styrkor och kvalitéer som övriga kan ta del och lära sig av. En fantastisk möjlighet till en vecka i världsklass!

Tyvärr har jag inte kunnat delta så mycket på de gemensamma passen ännu utan har tränat mycket på egen hand. Min sida spökar fortfarande och jag har fått en bristning i sneda magmuskeln konstaterad. Detta innebär en hel del alternativ träning och med stränga förbud om att undvika att arbeta med magen så mycket som möjligt. Detta i hopp om att kunna åka skidor i tunneln fullt ut dit det stora gänget tjejer drar på lördag. En och en halv träningsdag av fyra har avverkats i Sälen och sedan väntar en vilodag innan tre och en halv dagars snurrande i tunneln. Vi kommer inte tvingas stirra in i betongröret alla passen utan det kommer att varvas med träningspass utomhus också. Jättebra att få komma på snö snart och kul att få testa på skidåkningen igen!

Innan lägret hade jag en lugn och skön söndag hemma i Färnäs tillsammans med nära och kära. En båttur med fika på Saxviken och god middag tillsammans med storebror, mamma, pappa och Anton. Jag är så lycklig att jag har dessa personer i min närhet och jag är så glad för allt de gör för mig och stöttar mig i. Utan Er vore jag så mycketare svag och ni ger mig så mycket styrka och energi i alla lägen.
Att batterierna kunde laddas upp inför lägerstarten här i måndags är helt eran förtjänst. Jag älskar Er!

Vilodag

2012-08-05 @ 09:07:09

Frukost framför Nyhetsmorgon en söndag, utan stress och utan att vara smånervös inför morgonens träningspass-det är vilodag för mig! Gårdagen bjöd efter hemresa från Uppsala, som för övrigt var en mycket lyckad resa med många härliga återseenden, på lunch med Antons mamma, pappa&farmor i parken nedanför oss. Därefter tog jag en sväng på cykeln i solskenet vilket till min lycka gick bra. Inget problem med ryggen när jag sitter på hojen som tur är. Kvällen med lite godis och en grymt spännande friidrottskväll avslutade en härlig dag. Idag åker vi hem till Färnäs och åker lite båt på Siljan innan middag och mer friidrott. En perfekt vilodag med andra ord och imorgon laddar jag de sista batterierna för läger i Sälen och Torsby med världens bästa damlag, A-laget och team 2015, tillsammans.

Hejdå för ett tag..

2012-08-03 @ 12:57:16

Sitter på tåget mot Uppsala och Annika. En avskedsfest för Anders flickvän Kayleigh och ett hejdå till min fina vän Annika för ett halvår. Kommer sakna den tjejen i Sverige alltså. Imorse klev jag upp tidigt för ett tänkt A2-pass på rullskidorna. Insåg dock ganska fort att det inte skulle bli någon träning för mig idag. Smärtorna i ryggen som kom igår är inte bättre och nu tar jag mitt förnuft till fånga och vilar. Låter det få en chans att läka tills på måndag då nästa läger drar igång med landslaget. Det är sjukt tråkigt att ställa in planerade träningspass men ibland måste kroppen få bossa över viljan och knoppen. Ser fram emot ett härligt dygn i Uppsala med fina vänner istället.

Racerfrälst

2012-08-01 @ 20:43:24

Efter O-ringen, som slutade med en tredjeplats i D21L totalt, har jag haft lite problem. Någon gång under inledningen av sista etappen, kommer inte exakt ihåg när i min bubbla i jakten på totalseger, ramlade jag och drog till sidan. En trolig bristning eller sträckning i sneda magmuskeln med fäste på revbenen som efter målgången gjort fruktansvärt ont stundtals. Alternativa träningsformer och sådant som gjort mindre ont har därför fyllt denna veckas aktivitet. I förrgår lånade jag Antons racer som ett alternativ. Ett distanspass var tanken, men att tiden skulle flyga iväg till ett tretimmarspass, skvallrar om hur kul jag tyckte att det var!! Med strålande solsken cyklade jag både runt Runn och Varpan med omnejd och njöt. Träning som kan blandas med att se massa fina saker och omgivningar är ju att förena nytta med nöje. Jag fick se massa fina hus, gårdar, byar och stället jag kan tänka mig att flytta till i framtiden. Idag har det återigen blivit en tur på landsvägscykel, denna gång på pappas Bianchi och tillsammans med Anton. Sundborn, Enviken & Svärdsjö har besökts och fasen vad långt man kommer på en racerhoj! I helgen, eller närmare bestämt på fredag, åker jag och tar adjö för ett halvår av min älskade Annika. Som tur är hinner vi ses en sista gång innan hon far västerut för studier. Jag är så lycklig och så lättad att det gick att få till. Jag kommer sakna min vän så mycket dessa månader!! En dröm vore ju att åka till Florida och hälsa på men tyvärr passar det av naturliga skäl dåligt med en semestertripp under hösten och vintern. Det är nämligen lite halvknackigt med snö där på den amerikanska östkusten då sägs det. Efter tre riktigt bra träningsdagar på hemmaplan i Falun är jag ikväll lite halvmör och trött. Perfekt med lite OS-simning att slötitta på!