Tävlingsrutiner & annat smått och gott

2011-11-28 @ 10:22:12
Det är vitt på marken!! Det otäcka, äckliga och hemska spöregnet som inledde första advent igår omvandlades, till alla vinterälskares lycka, till snö på kvällen! Inte mycket att skryta med, men det är åtminstone vitt på backen och lite mer lättsamt att titta ut genom fönstret idag. Att det dessutom är klarblå himmel & solsken gör ju att allt känns så mycket lättare! Det har varit en hemskt tråkig, mörk och jobbig period ett tag nu med närmare tio plusgrader och total avsaknad av vinterkänsla. Men nu hoppas jag att vintern har kommit för att stanna, snälla!

Efter önskemål från en bloggläsare ska jag nu förklara i korthet hur en vanlig tävlingsdag med alla dess rutiner går till för mig. Jag tror att många, precis som jag, har ett antal moment som måste finnas med dagen innan, och under själva tävlingsdagen innan start. Moment och rutiner som får oss att känna oss trygga och harmoniska. I vissa fall, även hos mig, kan detta ibland kännas på gränsen till fanatiskt och skrockfullt, men samtidigt har jag väldigt svårt att släppa just dessa bitar.

Dagen innan en viktig tävling vill jag gärna träna ett pass på förmiddagen. Jag vill prova mina skidor, där jag oftast provar fram två par som jag lämnar in till vallarna för att förberedas inför racet. Sedan vill jag åka banan. Memorera, tänka igenom och fundera över vilka tekniker jag ska använda i vissa partier och teståka svåra kurvor eller liknande för att känna mig trygg och säker inför loppet. I många fall får man dock tänka på det går mycket fortare i tävlingsfart och att man kanske måste "växla ner" under racet. Jag lägger ofta in kortare intervaller eller fartlek under detta pass också för att väcka kroppen. Inget renodlat intervallpass utan mer ett sätt att hitta drivet och trycket i åkningen. Om tid finns vill jag gärna jogga en kort sväng efter skidpasset för att "skölja ur" benen. Annars brukar detta ofta ske senare på kvällen.
Förutom träningspasset har jag dagen före en tävling inga speciella rutiner, utan det är mest det vanliga. Ladda med energi och samla kraft. Ofta har vi ett åkarmöte på kvällen med klubben där man går igenom vad som sagts på lagledarmötet.

Min tävlingsmorgon börjar ALLTID med en morgonjogg på mellan 20 och 30 minuter före frukost. Ett skönt sätt att få igång kroppen och bli lagom hungrig till frukosten. Jag brukar annars ha väldigt svårt att äta ordentligt på grund av viss anspänning och nervositet(och till viss del trötthet). Frukosten äter jag 2,5-3timmar före start.

En och en halv till två timmar före start åker jag upp till skidstadion, börjar prova mina skidor och väljer ut ett par av de två som vallarna gjort i ordning till mig. Helst vill jag att detta är avklarat en timme före min start så att jag i lugn och ro kan samla lite kraft före uppvärmningen. Denna startar ungefär 45minuter före min start, först i ett lugnt tempo för att sedan, närmare start, innehålla kortare ryck/intervaller och tempoökningar. Fem till tio minuter innan start springer jag in i startfållan, tar av mig överdrag och byter handskar och mössa. Detta är en av mina skrockfulla rutiner. Jag MÅSTE byta både mössa och handskar innan tävling. Det spelar ingen roll om det är plusgrader eller tio minus - alltid tumvantar och mössa på uppvärmning!!
Givetvis har jag vissa andra "speciella" rutiner och konstigheter för mig, både dagen innan och under tävlingsdag, men dessa tänker(törs) jag inte skriva om här. Det håller jag för mig själv. För tänk om det tappar sin magiska kraft!? ;)

På torsdag åker jag och resten av klubben på årets första Sverigecup. 115mil i minibuss till Gällivare. Sittsår är nog bara förnamnet!?


En sak är säker. I helgen vill jag åka FORTFORTFORT!!

Kommentarer

Postat av: Mikaela

"Givetvis har jag vissa andra "speciella" rutiner och konstigheter för mig, både dagen innan och under tävlingsdag, men dessa tänker(törs) jag inte skriva om här. Det håller jag för mig själv. För tänk om det tappar sin magiska kraft!? ;)"

Eller så kanske vi tycker att du är knäpp? ;) Jag menar mössa jämt och tumvantar;)

Fint inlägg tjejen!

2011-11-28 @ 22:44:07
URL: http://mikaelasundbaum.blogspot.com

Postat av: Helene

Ja, det är ju därför jag inte törs skriva dom. För att ni ska tycka att jag är ännu knäppare.. Haha! Mössan och tumvantarna är rätt lindriga konstigheter. Men jag bjuder på det! Ni får tycka vad ni vill;)

2011-11-29 @ 08:28:13

Postat av: Helene

Ja, det är ju därför jag inte törs skriva dom. För att ni ska tycka att jag är ännu knäppare.. Haha! Mössan och tumvantarna är rätt lindriga konstigheter. Men jag bjuder på det! Ni får tycka vad ni vill;)

2011-11-29 @ 11:10:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback