VM-silver nummer två & vilodag med myskoxar.

2011-03-25 @ 10:59:32
Igår avgjordes tidernas första mix-sprint-stafett på ett världsmästerskap i skidorientering. Peter Arnesson och jag representerade det svenska laget i stafetten som blev en rafflande tävling med stora omkastningar i toppen.
Under förmiddagen blåste det och snöade som vanligt och inte förrän efter lunch spikade man att tävlingen skulle gå att genomföra.

Peter åkte första, tredje och femte sträckan och jag åkte andra, fjärde och den sjätte och avgörande. Peter åkte bra på alla sina varv, medan jag gjorde ett ganska dåligt andravarv. Småbommar, strulig orientering och ett fall gjorde att jag tappade tätkontakten med Norge och Finland. Peter gjorde en fenomenal femte och sista sträcka för hans del och växlade ut mig dryga 40sek efter täten Finland. Då låg vi på fjärdeplats.
Tack vare mellanvarianten av banlängd och gaffling och bra orientering från min sida kunde jag passera två lag och vi fick silvermedalj!!


Det svenska silverlaget

Otroligt roligt att ta ett guld tillsammans med Peter och jag tycker att tävlingsformen var riktigt bra. Kanske skulle sträckorna ha varit lite kortare, 7-8minuter istället för 11-12. Det blev en jobbigt och en tuff tävlingsdag. De korta distanserna/varv inbjuder till "överfart" under racen men med en total tävlingstid på ca 34-36minuter/löpare i överfart blir det slitsamt! Jag tycker definitivt att tävlingsformen ska fortsätta ingå i VM-programmet!

Idag är det vila vilket är väldigt skönt efter tre tävlingsdagar på raken. Både kropp och knopp behöver lite återhämtning. En kort joggingtur i stormen imorse följs under dagen av en myskox-safari i Tännäs med laget och en runda på byn med mor&far. Imorgon är det långdistans vilket nog kommer att bli en lång, tuff, snöig men utmanande tävling. Jag ser fram emot det och har redan börjat ladda med mycket energi.



Kommentarer

Postat av: rydan

Wow!! Nu satte du pricken över i.et. Så himla duktig du är!! Jätteimponerande. Grattis till guldet. Njut och fira. Stor kram

2011-03-26 @ 18:59:03
URL: http://www.Mariarydqvist.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback