Det är nära nu..

2011-03-19 @ 18:21:20
Imorgon åker jag till Tänndalen. Platsen där VM kommer att avgöras.



När det är så här nära kan jag inte låta bli att tänka tillbaka till mitt förra VM. Skidorienterings-VM i Japan 2008. I dagsläget och efter allt hemskt som inträffat och drabbat japanerna de senaste veckorna känns det lite konstigt.
Jag gick in i förra världsmästerskapen med i princip NOLL förväntningar och förhoppningar om framskjutna placeringar och resultatmål. Min försäsong hade varit bedrövlig träningsmässigt på grund av min elaka mage. Bara att få åka till Japan och delta på mästerskapen var en upplevelse i sig och jag såg verkligen fram emot resan dit. De två veckorna på andra sidan jorden blev magiska!

Japan var speciellt på många sätt och aldrig har jag upplevt ett sådant väderomslag under en vecka och inte heller sådan konstig snö som jag fick tävla i där. Under stafetten gled inte skidorna en meter utan vi fick diagonala och springa på skidorna för att ta oss framåt. Annorlunda!

Jag kom hem från Japan med 4(!) medaljer!! Helt otroligt, galet och som världens största bonus. Det hade jag aldrig räknat med. Givetvis drömmer man alltid om medaljer när man går in i ett mästerskap och jag förstod att vi skulle ha en bra chans på stafetten. Men att jag skulle ta 3 individuella medaljer var inget jag vågat hoppas på.


Guldlaget i VM 2008 med VM-veckans "skörd"!

Inför VM 2011 i Tänndalen drömmer jag också om medaljer. Skillnaden nu mot för 4 år sedan är att jag har förhoppningar, men definitivt inte förväntningar om att ta dem. Trots att säsongen hittills varit näst intill magiskt bra och att jag utvecklats mycket både som skidåkare och orienterare sedan 2008 vet jag hur svårt det är att lyckas när det verkligen gäller. Det är fler än jag som vill ha en medalj och det är fler än jag som kommer att kämpa om dem. En medalj är något man får efter en prestation och det är därför där mitt fokus ligger - på min egen prestation och det jag gör i spåret och i skogen.
Jag ska ha roligt och jag ska glädjas i det jag gör. Allt annat är en bonus.

Nu ska jag njuta av lördagskvällen hemma med kycklingsallad, förhoppningsvis en bra film och soff-häng. Imorgon åker jag!

Jag fick mina brillor från Prestige igår. Sjukt snygga och lila. TACK!

Dom ska packas ner till solskenet i fjällen.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback