Ett dimmigt lopp i grönskan.

2011-01-13 @ 14:40:11
Säsongens skidO-premiär är avklarad. Imorse när vi vaknade låg dimman (som vanligt) tjock i Skalka och det snöade dessutom lätt. Under natten hade det kommit några centimeter nysnö som lagt sig på den annars ganska snöfattiga marken.

Starten i damklassen gick halv tolv. Banan bestod av 3 olika slingor som var gafflade mot varandra. Det var 95% heldragna spår och alltså mycket skidåkning. Svårigheten som fanns var hur man skulle gena och framförallt vart genen skulle tas. Att åka runt blev alldeles för långt och på flera ställen tog jag av mig skidorna och sprang nerför slänten till spåret nedanför. Det första genet på slinga 1 gick ganska bra och var väl upptrampat av herrklassen. Genet på varv 2 var däremot inte lika lyckat! Dåligt val av Helene att försöka gena genom ett grönområde med skidor och stavar i händerna. Förutom att utrustningen fastnade i träd och grenar hade kartstället också en förmåga att trassla till det i det gröna. Hahaha! Det var nästan komiskt och jag kände mig verkligen inte som en elitidrottare när jag sprang där ner för slänten med skidor och stavar över huvudet för att fastna så lite som möjligt.
Att få ur snön som fastnar under pjäxorna blir också ett efterföljande problem när man väl kommer ut på rätt spår. Att vara stressad i tävlingssituation och att försöka få bort snö under skorna är ingen lyckad kombination och går oftast väldigt sakta och dåligt...

Det sista och det tredje varvet gick bättre och här behöll jag skidorna på hela rundan. Genen som fanns här gick att åka med skidor på och jag tror att mitt sista varv var det snabbaste av de tre.
Jag passerade mållinjen som tvåa, slagen endast av Natalia Tomilova. En bra start på skidO-säsongen och det är skönt att känna att jag hänger med orienteringsmässigt trots att både träning och tävling i skidO har varit väldigt knapp hittills. Orienteringen idag var inte speciellt svår i och för sig, men det var ju lika för alla..

Dimman ligger fortfarande tjock och man ser knappt ut genom hotellrumsfönstret. Eftermiddagen blir lugn och imorgon ska det sprintas. Genen och framförallt val av gen kommer antagligen att bli väldigt avgörande imorgon när sekunderna är viktiga. Det ska bli spännande att se hur banläggaren har fått ihop en sprintbana på det här området!

Allt för idag. Fortsätt håll tummarna för mig, det verkar ha funkat bra idag. :)

Kommentarer

Postat av: ampe

Om SkidO vore en större sport så att fabrikanterna var intresserade av att göra ändamålsenlig utrustning så skulle det uppfinnas SkidO-skor o bindningar som INTE samlar snö/is i håligheter och är lättare att ta på/av och dessutom med en sula som inte innebär att man riskerar att slå ihjäl sej i en isig backe när man springgenar. SkidO-trugor fins väl knappast heller nuförtiden, som är läplga i lite lösare förållanden.



Bra kört förresten! Eller ska man säga bra sprunget?

2011-01-15 @ 09:08:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback