Mellanlandar i Falun

2011-12-13 @ 18:26:54
Hemma från paradiset. Paradiset med snö, värmande solsken och vackra alper. Hemma i ett blött och regnigt Falun. Plusgrader och snön som sakta men säkert väljer att smälta bort. Det är så deprimerande att se snö som rinner bort framför ögonen på en. Speciellt när det är 13december och lucia och med en dryg vecka kvar till julafton. Det ska ju vara kallt, många minusgrader och snötäckta granar nu.

Dagens överraskning och ljuspunkt var trots blidvädret skidpasset på Lugnet imorse. Mycket snö på milen och ett fint skidpass på en längre slinga än jag åkt någongång i år hittills. Det är så härligt att åka iväg, ut i skogen, och komma tillbaka en lång stund senare. Slippa snurra på en kort slinga och se samma sak gång på gång på gång.
Ett pass idag bara för att vänja kroppen vid "lågland" och för att komma igång efter resan igår. En väldigt smidig resa men trots allt påfrestande. Efter tävlingen i lördags kände jag mig ganska pigg och relativt fräsch i kroppen. Smällen kom på söndagen!! Det kändes som att en ångvält kört över mig, backat över mig och vänt igen för att mosa hela mig. Jag var så seg & trött, både i kropp och huvud. Skidpasset som skulle bli en härlig mystur i solskenet blev visserligen fin, men med en totalt energi- och kraftlös kropp. Det fanns ingenting att hämta och pulsen gick inte att få upp över huvudtaget. En väldigt märklig känsla faktiskt. Som att man halvsover medan man tränar och som att huvudet inte kan styra över kroppens rörelser.

Det blev alltså hemresa för mig. Inget Rogla nästa helg. Både bra och dåligt kan jag tycka. Tråkigt att lämna det vackra Davos och tråkigt att åka ifrån ett väldigt härligt gäng! Det hade varit roligt att få prova på en till WC-tävling på höghöjd och få mer erfarenheter i ryggsäcken, men samtidigt tror jag att det här alternativet också är bra. I helgen väntar skandinavisk cup i Voukatti i Finland. Tre tävlingar där det hela inleds med en prolog 2,5km fritt på fredag. På lördag kör vi en jaktstart i klassisk stil och på söndag får jag skejta igen. Tre tuffa men roliga dagar väntar och jag kommer att åka iväg redan imorgon. Sova på Arlanda och flyga mot Finland med laget tidigt på torsdagmorgon. Fröken fläng, men jag tycker ju om det!

Att vara tillbaka i skolan idag blev dock som en käftsmäll. Så mycket som jag har tänkt idag har jag inte tänkt på hela förra veckan tror jag. En omställning att lyssna på föreläsning igen och en mindre chock att behöva koncentrera sig på annat än träning, mat eller vila som skidåkarlivet består av. Det härliga skidåkarlivet!


Min världscuppremiär blev en HÖJDARE och något jag alltid kommer minnas.

Kommentarer

Postat av: Maria

Lycka till i Finland nu! Blev tomt i lyan sen du stack, som jag kompenserat med att sprida ut mig aningen mer även på dina ytor... Blev jobbigt att packa nu. Mer struktur så länge jag bara hade halva lägenheten.

Ja hoppas det hinner dimpa ner mera snö nu medans vi är borta och att vi kanske till och med hinner med en milsvid tur tillsammans under julen. Vi får se och höras om saken ! Kram

2011-12-14 @ 20:41:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback