Strålande jul, kyla och Kina

2010-12-25 @ 22:01:59
Har haft en jättehärlig vecka sedan jag blev frisk från min norska kräksjuka. Avslutningspass på skidgymnasiet och julbord på Mora Parken i onsdags följdes av en härlig träningsdag och julstök innan julafton äntligen var här.
Precis som tidigare i veckan visade termometern många minusgrader. Alltför många i Färnäs. Med sina -27grader på julaftonsmorgon var det ytterst nära att den traditionsenliga och årliga skidturen skulle bytas mot ett innepass på gymmet. Men, tapper skidåkare som man är drog jag på mig lager på lager av kläder och begav mig ut ändå. I grönklitt var temperaturen mycket bättre och det var riktigt behagligt att träna, trots att kvicksilvret nådde tjugograders-sträcket. Jag är så glad att jag valde skidturen och kylan! vilket träningpass. Fantastiskt!! Solen som sken och den kalla naturen gjorde grönklitt till ett vinterparadis. Det är sådana tillfällen som kallas kvalitetstid på skidor! Kanske är vi skidåkare i många sammanhang galna och fanatiska träningsidioter, men det är tillfällen som i fredagsmorse som gör att man tycker synd om alla som inte åker skidor.

Julafton var en mysig tillställning med endast familjen hemma. Lugnt och skönt.

Dagen har bjudit på "sommarvärme" med endast 12-18graders kyla under passen. Ändå lyckades jag idag, under veckans nästan varmaste träningspass förfrysa mina kinder. Två röda prickar pryder nu fröken Söderlunds ansikte precis under ögonen.

Imorgon drar jag iväg på nya äventyr minsann. 18.05 lyfter planet mot Köpenhamn och på tisdagmorgon när du kära läsare vaknar befinner jag mig i Bejing i Kina. Kommer att stanna där en dryg vecka och mellan shoppingen även hinna tävla i "Birds nest" och vara kranskulla på den kinesiska vasan. Blir en upplevelse utöver det vanliga och jag ser fram emot den här resan. Det känns nästan overkligt, Kina är så långt bort och så främmande. Men dit ska jag!

Segrare och kranskulla i det svenska Vasaloppet 2010
Foto: Vasaloppet


Hoppas kunna dela med mig av vad jag får uppleva därborta.

Tills vidare, god fortsättning på Er!

Måste bara flika in med ett supergott egenpåhittat recept på julgodis till Er som inte tröttnat på godsakerna och vill göra mer smaskigt godis. Givetvis kan man göra godiset fast det inte är jul

Smält 100g vit choklad över vattenbad
Blanda Anja Pärsons tranbärstankar efter tycke och smak
Rör ner kokos i nötblandningen så att smeten blir lagom tjock
Krydda med kanel
Ställ i kylen för att stelna
Njuuut!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback