Mellan två cuper..

2010-12-07 @ 16:27:12
Just nu befinner jag mig i Falun, mittemellan två helger med cup-tävlingar. Som ni läst tidigare var jag i Skellefteå förra helgen. Sprinten i skate slutade med en åttondeplats med gott häng på högre platser under B-finalen. Lina var riktigt snabb och stark i hela det avslutande loppet och kunde relativt lätt vinna det. B-finalen var för mig det bästa loppet under dagen och jag känner att jag hänger med och kan kriga om ännu bättre placeringar framöver. Kul!

Söndagens lopp hade jag absolut inga förväntningar inför alls. Jag hade ingen aning om vart jag stod i den klassiska skidåkningen då tävlingarna i denna stil har varit sällsynta de senaste tre åren. Under förra sommaren kunde dessutom rullskidpassen på klassiska skidor räknas på en hand i stort sett och endast en av tävlingarna, grönklittsjaktens jaktstartsdel var i klassiskt. Att sätta upp mål och fundera över var jag skulle placera mig var därför inget att fokusera på innan start i söndags. Mitt mål var istället att hitta flyt, hitta ett bra driv och försöka åka stort och avslappnat under alla tio kilometer. 11.44.30 begav jag mig iväg. Jag hade bra skidor och var nöjd med fästet. Kanske aningen mycket fäste men bestämde mig för att tävla med det för att vara säker på att kunna åka just stort och avslappnat. Att jag eventuellt skulle tappa lite utför kändes mindre viktigt. Men oj vad skidorna gick! Superfäste och bra glid och det tackar jag IFK Moras vallateam och min skidleverantör Peltonen för.



Kroppen var också med på noterna och när jag skar mållinjen,drygt 32 minuter senare,var jag nöjd. Jag hade presterat över mina egna förväntningar och när jag insåg att det skulle räcka till en 6e plats tog jag nog priset som en av tävlingens lyckligaste. Häftigt! Det är sånna där tillfällen, när man förvånar sig själv, som man får belöning för allt slit och all träning man lägger ner. Det är sånna där tillfällen som gör skidåkarlivet lätt att leva. Det finns givetvis mycket, mycket att jobba på i den klassiska åkningen men att få till ett så bra lopp utan speciellt mycket fokus på klassisk skidåkning under de senaste åren(!) känns minst sagt motiverande.

Resan hem från Skellefteå var lång. Jag konstaterade ganska fort att det inte är speciellt underhållande att åka minibuss mellan halv tre på eftermiddagen och tolv på natten. Det finns faktiskt väldigt mycket annat roligt man kan hinna med på samma tid. Det är sånna tillfällen som gör skidåkarlivet mindre lätt att leva..

Sedan igårkväll är jag alltså i Falun. Här stannar jag tills imorgonkväll. Lägenheten ska tittas till och ett prov i nutrition ska göras. Ska även passa på att julklappsshoppa lite imorgon på vilodagen och försöka finna lite julkänsla och mysig stämning. Det är svårt att hinna tänka på julstök, julklappar och pyntning när man är på resande fot stup i ett. Men, det ska nog hinna infinna sig en härlig och skön avslappnad julstämning i mig med innan julafton är här.

Det svåraste är nog vad jag själv önskar mig i julklapp...?

Kranskullan Helene 2010

Nästa helg tävlar jag i Åsarna och ser speciellt fram emot söndagens 10km fristil. Hoppas på den långa tuffa mil-banan och inte för många minusgrader. Mina händer är inga stora fantaster av kyla.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback