SM-distans nummer tre

2012-01-28 @ 16:27:38

Bilden hämtad från Anna Haags hemsida: www.annaoemil.se

Tio kilometer fritt. Min favoritdistans och min stora förhoppning på detta SM. En tuff bana, som jag gillar, med härliga, långa stigningar i varierande lutning. Fina och långa krön där det gäller att orka hålla i och hålla ihop åkningen ända upp på toppen. 11.37.30 stack jag iväg och jag tyckte att jag gjorde en bra öppning.

Men...
Efter 4km var Sara Lindborg ikapp mig 30sekunder!! Jaha? Var öppningen för långsam? Hade jag inte alls den fart som krävdes idag och skulle det som på förhand såg ut att vara min starka sida på detta SM bli sämst hittills?
Det visade sig dock att Sara åkt riktigt riktigt fort de första fem kilometrarna och hade häng på medaljer.
Jag bet mig fast i ryggen på Sara och tänkte verkligen inte ge mig! Under det andra varvet blev jag piggare, åkningen blev rappare och jag kom in i "andra andningen". Jag kunde till och med utmana Sara i de tunga stigningarna och vi turades om att hålla tempot högt in mot mål.
Resultatet blev det sämsta hittills under SM-veckan, men ändå riktigt bra. Jag blev åtta och jag är nöjd! Farten finns där, och jag har lärt mig att jag måste våga öppna mer offensivt. Jag kan ju åka fort när jag törs utmana mig själv och åkningen sitter.

Dagens glädjeämne var lag-guldet! Anna, Sofia och jag vann lag-tävlingen med dryga 13sek före Åsarna och det kändes riktigt roligt.

Givetvis kan jag inte vara annat än nöjd med min SM-vecka hittills. De allra bästa tjejerna i Sverige är med och alla lopp hittills har jag varit bland de åtta främsta och fått tre medaljer, alla i lag visserligen, men ändå. Medaljer är alltid medaljer!

Imorgon avslutas SM-rond nr 1 med sprint i klassiskt. Två SM-distanser återstår. Stafett och tremilen i klassiskt. Dessa lopp går sent i mars och blir säsongens sista tävlingar för min del. Tre dagar senare sitter jag på ett flygplan med en god vän påväg mot San Fransisco och en roadtrip. Det känns galet att det snart bara är två månader kvar dit. Säsongen går för fort!

Nu väntar en lugn kväll, en kort jogg och middag. Allt för att samla energi inför morgondagens sista urladdning. Det blir roligt, tufft och utmanande och jag måste vara på tå imorgon. Redan från start.
3 lopp avklarade, ett lopp kvar. Kör bara kör!


Kommentarer

Postat av: Rolf Hammar

Stort grattis till lagguldet och ett bra lopp.

Hälsningar Rolf H och Inger R.

Satsa allt i morgon !!!

2012-01-28 @ 23:34:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback