Stort mästerskap (i älghufs?)

2011-10-29 @ 16:37:23
Precis som min vän Lina Korsgren skrev i ett inlägg på sin hemsida häromdagen är assosiationer och tankeföreställningar ett bra sätt att ta till när man tränar. Lina tänkte sig snö och vinter, idag tänkte jag att det var ett stort mästerskap. En viktig tävling där de allra bästa skidåkerskorna var med. Det var vinter, kallföre, klassiskt och det var uppför. Mycket uppför. Brant uppför. Med bergbett under skidorna trampade jag uppåt i backen och föreställningarna om att jag för varje meter plockade sekund för sekund på mina konkurrenter var givetvis extra taggande och motiverande...

Åter till verkligheten så körde jag ett älghufspass i Gopshus slalombacke idag på förmiddagen. Älghufs är en variant på skidgång där man istället för att gå och trycka ifrån rejält på varje steg springer, eller studsar lite lätt med fokus på ett bra höft- och armarbete. Det är ännu mer skidlikt än skidgång och ger en lite högre puls just för att belastningen ökar. Om jag får önska och ska utse min absoluta favoritträningsform är det just älghufs eller skidgång som står överst på listan. Ett bra sätt att träna hjärta och lungor utan att bli jättetrött och stum i benen, och dessutom som sagt - väldigt likt skidåkning uppför.

Hur tävlingen gick idag och om jag vann mästerskapet eller inte vet bara jag..


Det var en kylig morgon i Gopshusbacken.


Trötta stavar och handskar efter dagens mästerskap i älghufs.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback