att lära sig av sina misstag.

2011-06-17 @ 14:24:54

"inte öppna för fort, kontrollerat och en jämn fart" var de ord som snurrade i mitt huvud inför dagens testrace på 3000meter. Startsignalen gick och 16 ivriga skidtjejer TOKRUSAR iväg. Efter 400meter hör vi "8.30-tempo". Tack&godnatt, hejdå personliga rekord. Höll ihop loppet bra och låg på en tid kring tiominuters-tempo länge, men givetvis var de sista varven för långsamma efter den öppningen och det blev inget pers idag. Man lär sig av misstagen man gör, och det är utvecklande. Förmodligen och förhoppningsvis kommer jag inte att öppna mitt nästa race på bana med 33sek på första tvåhundringen, det är dumt!

Styrkan i överkroppen är något som jag jobbar mycket med att förbättra. Att utvecklas styrkemässigt i armar, mage och rygg är en nyckel för mig som förhoppningsvis ska kunna göra att jag kan åka skidor fortare. Att få mer tryck i stakningen och orka jobba mer med magen kommer att öka farten. Vi körde styrketester idag också och här känner jag en förbättring sedan testerna i östersund. Den tid jag lagt ner hittills på styrkan börjar visa sig och det känns roligt och inspirerande. Brutalbänk, bänkdrag och bänkpress var dagens övningar.

Spänsten är också viktig för en skidåkare. Det är bra att ha "klipp i steget" och kunna utveckla snabb kraft med benen. Det var längesen jag gjorde spänsttester med enbenshopp och mångsteg, så här har jag inga referenser eller något att jämföra med ännu.

Staktestet, 100meter maxfart, är jag nöjd med! Det känns som att jag börjar hitta nycklar i min stakning trots att det givetvis finns mycket kvar att jobba på.

Så, ett mindre bra test i löpning, men desto bättre i styrka kan sammanfatta det här inlägget om Du inte orkat läsa allt. Nästa gång ska jag INTE tro att jag är världsrekordhållare i 3000-meter bana på första fyrahundringen..

Nu ska jag snart in i tunneln och snurra med mina nya skateskidor.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback