(Vatten)skidO-sprint i spöregn

2011-01-14 @ 14:52:37
Dimma, regn och 3 grader varmt. Ypperliga förhållanden för skidåkning.. eller???
Dagens sprint avgjordes inte i det vackraste vädret och stadion liknade mer en simbassäng än ett upplopp på en skidO-tävling. Men det är bara att gilla läget, inte haka upp sig på att det är jobbiga förhållanden och enbart köra! Att vara skidorienterare kan innebära allt från tjugogradig kyla och förfrusna fingrar till detta. Man kan få uppleva allt! Det är det som är lite av tjusningen med vinteridrott tycker jag.

Sprinten idag gick i samma område som gårdagens masstart. På grund av dåliga snöförhållanden och för lite av den vita varan på det tänkta sprintområdet fick arrangörerna lägga om banorna och flytta tävlingen. En sprint som bestod av mycket skidåkning, precis som igår, men även endel avgörande vägval där det gick att tjäna eller tappa tid.
När tävlingen var avgjord idag stod jag överst i listan. Jag vann alltså dagens sprint, 7sek före Tatiana Kozlova från ryssland. Josefine blev 4a, Magdalena 7a och Kajsa 8a. Alltså en bra dag av oss svenska flickor! Det lovar gott inför kommande stafetter i EM och VM!
Jag tror att jag vann idag tack vare ett mycket bra vägval till kontroll 7. Närmaste vägen var helt klart att åka bredspår för att sedan ta in på ett smalspår upp mot kontrollen. Men eftersom att jag visste att tövädret tagit hårt på den hårda ytan i snön som var igår antog jag att smalspåren kunde vara lösa. Jag valde därför ett lite längre vägval på bara bredspår. Det visade sig vara mycket snabbare. KUL!


Första etappsegern på SkiO-tour 2009

Det var längesen jag vann en sprint. Sprintdistansen brukar inte vara min starka sida, men idag lyckades jag hålla ihop det och det är jag glad över!
Efter två lopp är jag, som ni förstår, mer än nöjd över resultaten hittills. Det ska bli roligt med en till medel imorgon, då med individuell start. Det blir ett nytt område och det innebär nya utmaningar och problem att lösa.

Regnet fortsätter ösa ner, så vi får väl se om skidstadion här i Skalka finns kvar imorgon eller om det blir löpning in i mål..
Jag tänker nog hålla mig inne resten av dagen. Kanske se en bra film eller sova lite innan middagen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback