Tillbaka på Wiens flygplats

2011-01-16 @ 10:13:30
Nu sitter jag och väntar på att få checka in mina saker på flygplatsen i Wien. Åkte hit igår efter tävlingen och bodde på ett hotell alldeles intill flygplatsen med Emanuel och Åsa. Jättebra ordnat och perfekt när vi skulle åka hem med olika flyg under dagen. Det var jätteskönt att kunna fortsätta sova och sedan ta en lätt morgonjogg innan frukost när de lämnade hotellrummet imorse. Fem i tolv flyger jag hemmåt från detta äventyr.

För något utöver det vanliga och något väldigt speciellt har det varit i Slovakien och Skalka. Om det varit speciellt och annorlunda på ett bra sätt vet jag inte. Visst har arrangemanget och tävlingarna haft sina ljusa sidor, men allt runt om kring med dimma, spöregn och dåliga snöförhållanden drar ner betyget. Varför lägga skidorientering på ett så snö- och relativt spårfattigt område när det finns så många fina ställen i Europa att tävla på? Arrangörerna har åtminstone varit eldsjälar och slitit för att få ihop tävlingar. Att anordna skidorientering med de förutsättningar som varit kräver vilja, och det har dom verkligen haft!

Gårdagens medeldistans liknade mer en kämpig långdistans. 70minuters åktid och långa sträckor mellan kontrollerna gjorde att all medeldistans-karraktär försvann. Det var ett okej lopp från min sida. Gjorde ett dumt vägval ner till första kontrollen utför en BRANT BRANT backe på smalspår! Jag tänkte flera gånger när jag stod där och vinglade på skidorna och absolut inte(!) kunde bromsa: Nu jädrar smäller det snart, nu slår jag ihjäl mig. Efter ett flertal trikå-bromsar på rumpan överlevde jag utförsbacken, men tappade endel tid på det dåliga valet.

Från andra kontrollen och till sjätte var det "svårare" orientering med endel smalspår. Dock var gen det bästa alternativet, om man startade sent... Jag hade åkt ifatt de övriga damerna som startade framför mig vid tvåan och var alltså först ut på alla gen. Jag tappade mycket tid trots att jag inte tyckte att jag åkte så dåligt... Mest på sjätte kontrollen där två och en halv minut(!!) försvann...
Benen kändes sådär igår och började bli slitna efter 5 tävlingar på 8 dagar, men jag kunde ändå pressa kroppen på bredspåret tillbaka mot mål och tjäna endel tid. Jag blev femma, och ett okej resultat utifrån mina förutsättningar. Hoppas att rankingen kan stiga något till EM så att jag får starta senare i fältet då.

Nu får jag snart åka hem!!! Det ska bli skönt att landa lite efter alla resor och tänka på annat. Ska jobba endel i veckan på skidgymnasiet och nästa helg väntar SM-tävlingar i Säter.

För övrigt längtar jag till min lägenhet i Falun. Var så längesen jag var där nu och jag skulle så gärna bo där och känna mig riktigt hemma igen. Det kommer dröja någon vecka till innan jag återvänder till dit. Åker istället hem till mamma och pappa i Färnäs och bor där. Det är ju hemma det med! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback