Borta bra men hemma bäst

2011-01-06 @ 21:25:14
Kina var en upplevelse! Det var ett äventyr och något jag aldrig tidigare upplevt. Jag kommer att minnas landet och resan så länge jag lever, och har både positiva och negativa upplevelser att tänka tillbaka till.
Det är så stort. Det är så enormt och det är så annorlunda. Det går inte riktigt att beskriva med ord, utan jag tror att man själv måste uppleva det för att förstå.

Ett av mina starkaste minnen är min shoppingrunda i den vanliga (också den enorma!) matvarubutiken intill hotellet i Beijing. ICA Maxis julrusning-släng Er i väggen! Jag har ALDRIG upplevt en sådan shopping-panik och stress. Kineserna for runt som yra höns bland de halva grisarna som satt upphängda i taket och de färska fiskarna som låg och stank apa i kyldiskarna. Var man ivägen för den handlande kinesen blev man överkörd. Det spelade ingen roll om det var en mamma med barnvagn eller en pensionär med rullator. Bestämde sig kinesen för att komma fram så kom kinesen fram! 

I Changchun bodde vi lyxigt som få. 5stjärnigt hotell med den mest fantastiska lunch-buffén man kan tänka sig. Där fanns ALLT och lite till. Alltfrån nybakad pizza med de ingredienser man själv önskade till grillspett och egenkomponerade sallader.Dessertbordet var inte sämre utan hade en egen glassbar, choklad-fondue och sockervadd att erbjuda. Sockervadd - på en lunchbuffé? Speciellt och LYXIGT!


Det svenska Vasaloppets kranskulla och det kinesiska Vasaloppets snow-angel

Middagarna spenderades mest i kulldräkt eftersom att uppdraget för veckan var att vara kranskulla på det kinesiska vasaloppet på söndagen. Att få representera Mora och Vasaloppet i kulldräkt var kul och kändes som ett hedersuppdrag. Många roliga minnen och fina möten kommer jag att bära med mig.


Middagsdukningen första kvällen

I måndagsmorse satte vi oss i taxi mot flygplatsen och hemresa. Det hade varit en häftig resa och jag ångrar absolut inte att jag åkte. Det här kommer jag aldrig att få uppleva igen. Efter 26timmar på resande fot kom vi i måndagsnatt hem till färnäs igen. Och jag är så tacksam över lugnet! Löpturen med hunden i skogen på tisdagförmiddag var fantastisk! Tänk att få vara själv, inte se en människa och andas frisk luft. Under löpturen insåg jag hur bortskämda vi svenskar är med lugnet och tystnaden och den vackra naturen. Kina var riktigt riktigt bra, men Färnäs är ändå bättre!

Det vore hemskt trevligt att få uppleva Kina och Bejing även sommartid och jag hoppas att jag någon gång får chansen att åka med Nordicways på deras sommar-tour. I samband med detta vill jag även tacka Torbjörn och Janne Pettersson för en otrolig resa och även Nordicways för det fantastiska bemötandet och servicen!


Prispallen i Birdsnest

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback