EM-GULD, Lillehammers sykehus och 7stygn i baken..

2011-02-03 @ 09:01:18
YES!!! Igår tog jag mitt första individuella mästerskapsguld i skidorientering. Helt fantastiskt underbart skönt!
ALDRIG hade jag vågat tro på guld på långdistansen här i Sjusjoen. Givetvis ska man alltid gå in med inställningen att kämpa om medaljer och tro på sig själv, men helt ärligt trodde jag inte att långdistansen skulle vara min distans. Det hade ryktats om svår orientering och en bana med riktig långdistanskarraktär. Att det inte var masstart med massa varvningar och kartbyten inne på stadion skulle göra det möjligt för banläggaren att få med riktiga långsträckor. Det brukar vanligtvis passa mig lite sämre och jag brukar ha svårt att se de rätta och bästa vägvalen på denna typ av orientering. Men inte igår!!

11.41 startade jag. Startplatsen var på toppen av Sjusjoens sittlift och utsikten var fantastisk! Så vackert och med strålande solsken och några minusgrader kändes det som att vara i alperna.
Jag fick en bra start på mitt race och tog ettan lugnt och säkert utan att stressa igång. Målet var att dra lite i handbromsen igår, att lita på min åkfart och fokusera på att läsa kartan hela tiden och inte åka fel i någon korsning. Att bestämma sig och genomföra det vägvalet fullt ut.
Efter första kontrollen skulle vi ner för en ENORMT brant backe. På kartan var den utritad som bredspår, men enligt mig var den värre än ett prickspår. Orädd och kanske dum som jag är satsade jag ändå. Jag åkte skidor ner. Fort gick det och jag kände mig som Stig-Helmer i snowrollerfilmen när han tappar kontrollen på slalomskidorna. Det gick ändå hyfsat, till sista sväng. Där gick det alltför fort och skidorna for ifrån mig. SMACK! Rakt på en uppstickande pinne, antagligen från ett bortröjt litet träd. Efter en lång svordoms-ramsa och efter att jag borstat snön ur kartställ och glasögon tittade jag på byxorna, men inget hål. Tur att byxan inte gick sönder tänkte jag, och fortsatte mot tvåan.
Här kan ni se banan från igår och även titta på mina vägval: http://www.tulospalvelu.fi/gps/20110202EOCW/

Loppet gick så bra! Allt stämde. Flytet, förmågan att se de bra vägvalen för att undvika de brantaste backarna och framförhållningen i korsningarna satt som aldrig förr. Ett dåligt gen som kostade mycket tid var mitt enda misstag och att åka in mot upploppet, 88minuter, 15km och 570 höjdmeter (fågelvägen) senare och veta att jag gjort ett bra lopp var en enorm känsla! Visst, medaljer betyder mycket, men att veta att jag gjort ett av mitt livs bästa orienteringslopp rent tekniskt var så skönt. Igår kunde ingen hålla min fart i skogen och jag kunde knipa mitt första individuella EM-guld på seniornivå!

Precis efter målgång var det givetvis många glada miner, både från ledare och landslagskompisar. TACK snälla ni! Att ha storebror på plats var såklart jätteroligt. Synd att inte mamma och pappa också var här igår, men det blir förhoppningsvis fler gånger.. ;)
Först kommentaren jag fick höra var: - Grattis Helene! Men, du blöder jättemycket på baksida lår..

Min vurpa mellan ettan och tvåan var värre än jag trott. Smärtan hade gått över efter en stund och jag hade inte tänkt mer på den. Men pinnen visade sig ha dragit upp ett stort sår på överdelen av mitt lår/rumpan och eftermiddagen slutade med 7 stygn på Lillehammers sykehus.
Gårdagens häftigaste efter EM-guldet blev därför kroppens förmåga att knarka sig själv. Tänk vad adrenalinet i tävlingssituation är viktigt och vad det kan göra med kroppen! Tänk att det kan lindra så mycket smärta. Jag har åkt 83minuter av mitt lopp igår med ett stort blödande sår i rumpan, utan att känna det!

Idag väntar som tur är vilodag. Mitt sår ska få läka ihop lite och stygnen ska få vila och förhoppningsvis kan jag åka sprinten imorgon. Återigen en teknisk utmaning väntar där fokus måste vara på topp från start till mål.
Jag längtar!

Kommentarer

Postat av: Majsan

Grattis min vän :D Så härligt när du fortsätter att leverera helg efter helg! Du är stark glöm inte det. Hoppas läkningen skyndar på så att du kan åka resterande tävlingar. Kramar <3

2011-02-04 @ 16:40:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback