Varv på varv på varv i Birds Nest

2010-12-30 @ 15:59:22
Sista dagen i Beijing och antagligen dagen som jag kommer att minnas som den bästa. Idag har jag gjort kinesisk tävlingspremiär och inte på vilken arena som helst. Vi har åkt fristilssprint i Birds nest, os-arenan från 2008. Riktigt stor, mäktig och speciell arena.
Tour de Chinas tredje etapp var ett varv-lopp i sprint, med 3 varv på en 350meter lång bana. En liten knix till backe men annars helt platt. Min prolog gick okej och jag slutade åtta, men var alltför långt efter segraren.
Det var ändå ganska pigga ben och jag såg fram emot kvartsfinalen. Där fick jag möta prologvinnaren bland annat och jag kunde i kvarten ta hennes rygg och spurta om henne på upploppet. Kvarten vann jag alltså och jag var vidare till semi. KUL!


Birds nest i Beijing

I semin fick jag möta finska prologvinnaren igen, såklart, Li Hongxue och Marte Buttningsrud från norge. Efter en dålig start lyckades jag ta mig två åkare och vann spurtstriden om andraplatsen och final! Jättekul!!

I finalen fick jag dagens bästa start och hade god chans på att lägga mig som nummer två upp i första backen.. KRASCH! Jaa, där slutade min final. Efter 150meter var det över. Dandan Man från kina åkte rakt över mina skidor och jag föll handlöst och slog staven i magen. Finalen slutade med en fjärdeplats och en ömmande mage och rygg.. TRÅKIGT! Är alltid svårt att säga hur det skulle ha gått, men det fanns mer i Söderlundskans ben idag..
Trots detta är jag JÄTTENÖJD med min sprint. Det var så roligt och jag kände mig så stark genom hela tävlingen. De relativt träningsfattiga dagarna som turist i Beijing har varit bra för mig. Benen har fått vila och jag är pigg.
Och den lilla blödning som jag antagligen fått i sidan kommer nog, som det känns nu, att gå över ganska fort.

Imorgonbitti åker vi med buss mot flygplatsen för att möta nästa spännande ställe, Changchun. Hotellet i Beijing har varit fantastiskt bra, men rykten säger att nästa ställe är ännu bättre...! Jag klagar inte.

Kommentarer

Postat av: Annika

Himla kines!:P Men riktigt bra åkt idag ändå vännen!! Hoppas du repar dig fort, njut av resten av äventyret nu! Stor kram

2010-12-30 @ 17:05:16

Postat av: ampe

Häftigt! Väntar spänt på nästa rapport.

2011-01-01 @ 21:41:18

Postat av: Emma E

Det är kul att läsa din blogg Helene, du är så duktig på att skriva. Låter som att Kina inte var dumt alls! Ses i Torsby!

2011-01-04 @ 10:21:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback