Inget bagage och pruta bör man..

2010-12-29 @ 10:09:50

Strax före halv 7 i söndagskväll, på annandag jul lyfte planet mot Köpenhamn och därifrån vidare till Beijing. Något försenade landade vi 13.20 lokal tid i Kina, alltså ungefär 6 på måndag morgon. Som vanligt när man flyger och åker utomlands finns den där oroskänslan över en att bagaget ska ha kommit bort. Att få duscha och ta på sig nya rena kläder är det man drömmer om efter ett dygn i samma plagg. Att förlora bagaget gör därför det hela så mycket mer jobbigt och komplicerat. Denna gång var oron ännu lite större eftersom att kulldräkten inför kranskulleriet på söndag fanns i packningen, och tyvärr blev oron besvarad. 24 bagage från oss svenskar saknades, och däribland givetvis hela familjen Söderlunds... Otroligt jobbigt och det blev en lång process av väsk-beskriningar, papper hit och dit och förklaringar innan vi kunde lämna Beijings flygplats, utan bagage..

Det första vi gjorde när vi kom fram till hotellet var därför att ta en taxi till Silk-market. Beijings "prut-mecka" nummer ett hade jag hört talas om, men att det skulle vara så här hade jag aldrig kunnat tro. Efter att ha tillbringat några timmar där tre dagar i rad nu är jag mer än mätt!!! Det är helt sannslöst. Känslan och trycket där inne går inte med ord att beskriva. ÖVERALLT står det försäljare och försöker packa på en saker. Saker som från början är dyra, men som sedan, efter tjat, tjat, tjat och åter tjat blir sjukligt billiga. Givetvis är sakerna plagiat, men har man tur kan man få tag på riktigt bra saker. Vad sägs om fjällrävens dunjacka för 200kr, en skal-jacka i peak årets modell för 200kr, ett par varma Uggs för hundralappen och ett par nya tävlingslöparskor för samma peng. Jag har fyndat, men oj vad det tar på krafterna! Snacka om shopping-utmattning!

Min väska kom till hotellet 1½ dygn efter mig, så nu har jag mina pjäxor, mina skidkläder och mössan inför morgondagens tävling i Birds nest. Kommer att bli otroligt häftigt att få tävla där och jag längtar efter att få knäppa på mig skidorna och köra igen!
Första dygnets träning blev påverkat av den förlorade packningen. Det är svårt att göra något vettigt utan varken träningskläder eller skor, men idag har jag fått köra ur benen på morgonen med ett intervallpass på löparbandet. Skönt!

Efter tävlingen imorgon kommer vi på fredag att åka till Chang-chun och fortsätta vårt äventyr. De övriga skidåkarna ska åka det kinesiska vasaloppet och jag ska vara kranskulla. Min dräkt kom också till hotellet igår, till min lättnad!

Hoppas kunna uppdatera från nästa stad också, men vill ändå passa på att önska alla mina läsare GOTT NYTT ÅR!


Kommentarer

Postat av: Sara

Gott nytt år! :) Hoppas du har en fantasktisk tid i Kina!

Synd på bagaget där .. :/ tur att det kom till rätta.

Kramar

2010-12-30 @ 12:43:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback